Dette indlæg er en del af Bloggers By Hearts Readathon, hvor der hver dag i maj bliver anbefalet en bog til sommerens læsning. Jeg har fornylig læst bogen Håndværk af Rigetta Klint, som jeg har skrevet om her. Jeg var meget begejstret for bogen, så da jeg forleden havde købt hendes bookazine Håndværk 2 – og igen sad med et smil gennem hele læsningen – ja, så synes jeg det er en anbefaling af dette bookazine jeg vil benytte mig af i denne Readathon.
Bookazinet Håndværk er nummer to i en – forhåbentlig – lang række og denne gang er temaet tekstil. Om alt det bløde til både boligen og kroppen. Vi bliver indhyllet i tekstil fra vi bliver født til vi sendes på vores sidste rejse. Hele livet igennem ifører vi os tekstil – desværre alt for ofte med kort levetid, hvilket vores klode ikke kan magte på sigt. Med vanlig nysgerrighed og en udsøgt fornemmelse for kvalitet og skønhed tager Rigetta Klint igen læseren med rundt hos dedikerede og passionerede håndværkere, kunsthåndværkere, designere, værksteder, atelierer mm. Hele vejen rundt spørger hun sig frem, så man som læser føler sig lukket ind i rummet sammen med de medvirkede i bogen. Det er altid lærerigt at være med Rigetta Klint på besøg rundt omkring i landet p.g.a. hendes enorme glæde og lyst til at formidle viden om det gode håndværk.
Bæredygtigt – tænk som dine bedsteforældre
Rigetta Klint har en fortid indenfor mode – eller måske nærmere: langtidsholdbart og smukt kvalitetstøj – og dermed også en klar holdning til, hvad der fungerer indenfor tekstil. Hun argumenterer i bookazinet Håndværk for vigtigheden af, at vi bør have en grundlæggende viden om materialer og processer, så vi er i stand til at træffe fornuftige valg. Vi skal tænke bæredygtigt – noget jeg også tidligere har skrevet lidt om her og her. Hun siger bl.a.
“Sund fornuft i dagsform ligner på mange måder sund fornuft, som den tog sig ud i bedsteforældregenerationen. Man skal kun købe noget, man ikke kan undvære. Noget, som er nødvendigt. Ikke kun praktisk nødvendigt, for jeg accepterer, at vores forbrug af tøj og ting også handler om at udtrykke os. Og så skal vi have en grundlæggende viden om materialer og processer for at være i stand til at træffe fornuftige valg”.
Tekstiler som tencel, model og refibra er f.eks. gode bud på bæredygtige valg – eller hør fremfor bomuld, hvor en bomuldsskjortes miljøbelastning er syv gange større end hørskjortens. Og selvom feks. uld kommer fra dyr, der prutter og dermed ikke normalt regnes for klimavenlige, så er ulden meget langtidsholdbar, hvilket dermed ændrer klimaregnskabet til den positive side.
En hurtig sammenligning med silke, som jeg egentlig ville regne som ret bæredygtigt, viser, at silke aldrig kommer i nærheden af uld, når man ser på “Price per wear”. Interessant at have in-mente næste gang man skal ud og købe tekstil. Genbrug omtales som godt, men det efterlader fortsat affald. Derfor handler det i høj grad om at købe kvalitet og passe på sine ting – gerne så god kvalitet at det kan gå i arv. Vi skal passe på vores tøj og huske på vores bedsteforældres måde at vedligeholde. Som Rigetta Klint f.eks. siger her:
“Vi skal genlære at passe på vores tøj og vores ting. Lufte mere end vaske, reparere og lappe, tage forklæde på, når vi laver mad, og lægge en serviet i skødet, når vi spiser, og vi skal ikke lave havearbejde eller malerarbejde med vores pæne tøj på!”
Kvalitet og æstetik er pejlemærket
Bookazinet Håndværk er opbygget i stil med Rigetta Klints bog Håndværk, hvor vi også besøgte forskellige ildsjæle. Een af de ting, som jeg værdsætter ved Rigetta Klints univers er, at man i hendes bøger/bookaziner kommer så bredt omkring. Det overordnede optagelseskriterie lader til at være kvalitet og æstetik. Fra maler, til bager over hattemageren, et lille hotel eller væveren. Derfor møder vi også i dette bookazine så forskellige områder som:
- Det lille anerkendte hotel på Ærø “The Monica”
- Væver Dorthe Rejkær med sine smukke håndlavede frakker
- Vi får den meget værdsatte (ihverfald for mig) basisviden fra tekstildesigner Marie-Louise Rosholm
- Et gensyn fra bogen Håndværk: væver Karin Carlander
- Smukke billedserier – bl.a. med pre-loved tøj
- Kunstner og tekstilkunstner Vibeke Rohland, der deler min glæde ved Paris
- Indblik i noget så vidunderligt som en possementfabrik! i Århus – hvor der engang blev produceret frynser – og nu flagline til designklassikere
- Silkeborg Uldspinderi – med nye kræfter – nu 3. generation. Smukt at det bliver i slægten og at der samtidig invitereres nye med
- Kjellerup Væveri – med nye ejere – novicer på området men med masser af ideer. Skønt at de viderefører kvaliteten og håndværket
- Et indblik i Buaisou – om høst, forarbejdning, indfarvning og fremstilling af færdig indfarvede beklædningsgenstande. Indigo.
- Helle Rude Trolle der viser sine smukke blå hænder på forsiden af bookazinet, når hun arbejder med indigo i gryden
- Ålegræs – Møn Tang…jamen, altså – hvornår støder man lige på viden om tangmadrasser og ålegræs. Og ihærdige Lærke Lillelund, tekstildesigner mm –
- Hästens-senge – et besøg på fabrikken. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad deres eksklusive premium senge Vividus koster…..
- Hattemager Andersen og Berner – en af de ganske ganske få, der fremstiller håndlavede hatte på disse breddegrader
- …og så en højskole… “Skals – højskolen for design og håndarbejde”. Jeg har et blødt punkt for højskoler (har dog kun selv været på et enkelt uge-ophold på Grundvigs Højskole sidste år – men hvilken uge..) Det var meget fint at komme indenfor hos Skals, hvor man kan arbejde med sit håndarbejde. Som Benedikte Randløv udtrykker det:
“Jeg kunne godt lide, at alting gik i så roligt et tempo, og at det meste af døgnet var optaget af at lave håndarbejde. Ikke sådan at forstå, at vi ikke havde noget socialt liv, der syntes bare at være en enighed om, at det ikke var det væsentlige, og enighed om, at det sociale udsprang af det faglige. Det var et nemt fælleskab”
- Vi møder forstanderen af Skals Højskole, Helle Mogensen. Hun siger bl.a.
“I nogle perioder har det været op ad bakke. Det har været umoderne at lave håndarbejde, og vi har skulle arbejde hårdt for at få elever. Det har udfordret os på kreativiteten. I andre perioder, nu fx, er det let at få elever: det er supermoderne at lave håndværk.”
- Tina Wessen der er uddannet “brodøse”, hvilket vil sige: hun har en bachelor i håndarbejde og kommunikation med speciale i broderi. Jeg vidste slet ikke, at man kunne blive uddannet “Brodøse”. Det er den slags, som jeg nyder ved at læse Rigetta Klint: hun udvider min horisont. Tina Wessen svarer bl.a. på spørgsmålet om, hvor og hvordan broderiteknikken kan bruges i dag:
“Fordi det er en æstetisk nydelse, men også fordi vi har brug for fordybelse og for at komme i flow. Vi har behov for de gode snakke, som opstår, når vi sidder ved siden af hinanden over et stykke håndarbejde – man føler sig mere fri til at tale, når man har noget mellem hænderne”.
- Iben Høj der udover sine kreative og kunstneriske gerning i eget regi (meget smukke ting) også varetager et job som værstedsansvarlig og underviser på striklinjen på Designskolen Kolding.
- Line Rix der har skabt det lækre DIY håndarbejdsunivers Kit Couture.
Holde den faglige fane højt
For at bevare de mange grene indenfor håndværksfagene er det altafgørende med de ildsjæle, som Rigetta Klint skriver om. Erfaringer med materialer og håndens arbejde gik tidligere fra f.eks. mor til datter eller fra far til søn. Det var i familierne man lærte de forskellige håndværk. Alt dette mangler i høj grad i dag og derfor er det vigtigt at støtte dem, som nu forsøger at bevare håndværket, der leverer langtidsholdbare produkter. Som Iben Høj siger:
“Jo mere erfaren jeg bliver, jo mere betragter jeg det som et kald at være med til at holde den faglige fane højt. Hvis vores hårdt pressede tekstilfag skal overleve, så er vi i ellevte time. Inden længe er der ingen, som kan fagene i dybden og dermed ingen, som kan undervise i dem”
Det er også her, at f.eks. en højskole som Skals er vigtig, når designskolerne nedprioriterer værkstedsfagene, så kan man tage til Skals og fordybe sig i håndværk og teknik.
Tryk avler modtryk
Jeg vil virkelig anbefale Rigetta Klint´s univers omkring HÅNDVÆRK. Både hendes bog, men også disse bookazier, som udkommer to gange årligt. For det første fordi man bliver klogere – for det andet fordi hun har en vigtig sag på hjertet omkring bæredygtighed v.h.a. langstidsholdbare produkter, men også fordi der bare er så smukt i hendes univers. Jeg er helt enig med hende, når hun f.eks. siger:
“Håndens arbejde er vejen til bæredygtige, langtidsholdbare kvalitetsprodukter. Den sikreste og mest farbare vej til en bæredygtig livsstil handler om at vælge kvalitet. At bære sig ansvarligt ad forudsætter, at man bruger sin sunde fornuft. For at besidde sund fornuft kræves viden, opdragelse og erfaring, herunder kendskab til og respekt for materialer og håndværk”
Der er ingen tvivl om, at hendes univers ikke er for alle. Det kræver fx. økonomisk overskud at vælge den – på dagen / ikke i længden – dyre frakke, det har taget en uge at fremstille i smukke omgivelser på Ærø – eller vælge de håndvævede viskestykker, men personligt kan jeg godt lide at stå lidt på tæer for at kigge ind i Rigetta Klints stilsikre univers, der oser af kvalitet. Baren er sat højt og det vil jeg gerne bakke op omkring selvom jeg langt fra er lige så stilsikker og kvalitets-tro som Rigetta Klint. Det er godt at stå på tæer og stræbe efter at gøre noget bedre.
Jeg vil slutte med endnu et citat fra bookazinet Håndværk og Rigetta Klint – det er fra en tale hun holdt på Skals Højskole:
“I de senere år har familiær erfaringsoverlevring på håndværksområdet været næsten ikke-eksisterende. Men tryk avler modtryk. Nu er der igen mange, som vil strikke og brodere, og mange, som gerne vil lære at arbejde med ler – helt for deres fornøjelses skyld. Hurra for det. Håndværksprodukterne, de har fremtiden foran sig.”
PS: som nævnt i begyndelsen af dette indlæg, så er denne anmeldelse en del af Bloggers By Hearts Readathon, hvor der hver dag i maj bliver anbefalet en bog til sommerens læsning. I går kunne man på bloggen Vejen til Birkin læse en anmeldelse af bogen Robust Mode. – I morgen fortsætter Readathon på bloggen DiddePlet.
Titel: Bookazine Håndværk – Tekstil
Forlag: Muusmann-forlag
Pris: 170 kr.
Antal sider: 158 sider
Få nyheder fra bloggen sendt direkte til din indbakke.
Ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev, accepterer du, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig mit nyhedsbrev igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.