I disse måneder kan du opleve udstillingen “Take My Breath Away” på Statens Musum for Kunst. Den danske kunstner Danh Vo er blevet en international stjerne i kunstverdenen og har med den aktuelle udstilling lavet en totaliscenesættelse af centrale dele af Statens Museeum og viser derudover et bredt udvalg af sine værker skabt gennem de sidste 15 år. Udstillingen vises i to store haller og breder sig videre ud i Skulpturgaden og museets forhal.
Vo er interesseret i evigt aktuelle temaer som migration, kolonialisme, identitet, religion og globalisering. I sin kunst arbejder Vo med allerede eksisterende materialer som fx. en klassisk marmorskulptur, et gammelt pengeskab, personlige breve og historiske fotografier, som han nogle gange splitter og sammensætter dem på ny med en ofte stærkere historie.
Danh Vo´s kunst udmærker sig ved at han nøje udvælger eksisterende hverdagsting og historiske genstande, som han derefter kobler sammen med nære og subjektive fortællinger og store historiske og politiske begivenheder. Ofte på en udpræget æstetisk måde, som fastholder beskuren og lader eftertænksomheden tage over. Dette ses f.eks. når han udstiller den overdådige lysekrone, der hang over bordet i det franske udenrigsministerium, hvor Vietnamkrigens formelle fredsaftale blev underskrevet i 1973. Danh Vo er selv født i Vietnam i 1975, men kom til Danmark som fireårig sammen med sin familie, som flygtede fra Vietnam.
Det var med modvilje at Danh Vo´s far tog med hen for at se lysekronen (eller lysekronerne idet der var tre stk. som Vo efter svære forhandlinger fik lov til at købe). Den føromtalte fredsaftale var nemlig reelt et dække over tilbagetrækningen af de amerikanske styrker fra Vietnam, hvorefter regionen fortsat var plaget af voldelige konflikter – men i det øjeblik Vo´s far så lysekronerne, så han skønheden – det overdådige – og tænkte ikke på Vietnam, men udbrød at sådan een måtte dronningen da også have. Det blev tydeligt at faderen var blevet mere dansk end vietnamesisk – og selvom Vo oprindelig var interesseret i lysekronerne som en slags vidne til konsekvenserne ved den vestlige indgriben i hans fødeland, så var han – og hans far – tiltrukket af lysekronernes vidunderlige dekorative funktion. Som han siger:”Designet til at få dig til at glemme, til at lægge dine sorger bag dig”.
Udstillingen fremstår med blotlagte trækonstruktioner. Nærmest som om at en del af udstillingen er de transportkasser værkerne ankom i. Det første man møder i det ene rum er udstillingens hvide skillevægge og rå trækonstruktioner. Alle steder er skulpturernes sammenføjninger holdt synlige (hvilket jeg oplevede som overraskende smukt) og i udstillingens anden hal træder man ind i et decideret arkivlandskab, hvor man selv må gå på opdagelse i hylderne. Absolut inspirerende og meget anderledes. The New York Times skrev:”Mr. Vo has expanded the definition of art”.
Tidligere på året indrettede Dahn Vo spisestedet Kafeteria på Statens Museum for Kunst. Her har han udvalgt klassisk dansk møbeldesign blandet det med den italienske designer Enzo Maris “gør-det-selv” møbler og japanske Isamu Noguchis lanterneinspirerede lamper. God stemning. Her landede jeg på en af de få ledige pladser og nød Cortado samt skøn kage fra caféens eget bageri. Perfekt måde af afslutte besøget på.
Du har frem til 2. december, hvis du vil opleve det som Observer kalder “One of the most influential artists of 2018”. Min klare anbefaling herfra.
Kafeteria på Statens Museum for Kunst – se menuen her
Statens Museum for Kunst – se mere her
Få nyheder fra bloggen sendt direkte til din indbakke.
Ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev, accepterer du, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig mit nyhedsbrev igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.